Direktkopierat från Contans Resdagbok
Jag är så trött på detta nu! Jag skiter hårt i om de som läser anser att jag är rasistisk, för det är jag inte. I Sverige pratar man svenska. Hur svårt är det? Svenska är ett väldigt lätt språk. Jag som är så mycket bättre än alla andra och talar fyra språk kan utan tvekan säga att svenska är det lättaste av de språk jag kan. Så det är inte svårt (fråga bara Bernan som lärde sig språket på ett år). Men i Sverige behöver man inte lära sig svenska, man får jobb ändå, och de som kan svenska går utan jobb. Detta är inget "utlänningarna kommer och tar våra jobb" inlägg (hell, jag är inte ariskt blond, blåögd svensk i grund och botten heller), jag frågar bara hur det skulle se ut om jag envisades med att prata svenska i Australien och inte lära mig flytande engelska och låta alla gissa vad jag vill ha sagt? Nej juste, jag skulle bli typ deporterad. Men i Sverige behöver man ju inte lära sig svenska, man klarar sig så gott ändå. Helvete vad jag är sur just nu! Jag vill INTE åka tillbaka till ett land som inte ställer krav på sina medborgare och som endast är till fördel för alla utom de som faktiskt skulle förtjäna det!
Och nej svenska och norska ÄR inte samma sak!!!
Jaha, what ticked me off this much då this time då?
Nedan följer mitt klagobrev till British Airways.
För cirka en vecka sedan sedan ringde jag angående min biljett, som kostade 18 000 kronor. Jag fick bekräftat av mannen i andra änden, som pratade flytande svenska, var mycket hjälpsam, snabb och visste vad han gjorde, att jag kan göra fyra stopp på min resa hem utan problem. Detta är samma information jag fick när jag köpte biljetten. Han sa vilka stopp jag kunde göra och jag tackade och skulle ringa tillbaka när jag bestämt mig för hur jag vill göra. Jag är mycket nöjd med den service han tillhandahöll.
Idag ville jag boka om min biljett och boka in alla stop overs. Den första personen jag kom förstod knappt vad jag sa och visste knappt vad hon själv gjorde. Nästa gång jag ringde kom jag till en man som jag fick upprepa allt för flera gånger och vars brytning jag knappt kunde förstå. Tredje gången kom jag till en norsk. Jag hade mycket svårt att förstå vad hon sa, men enligt henne skulle jag vara tvungen att betala för mina stop overs, vilket inte är helt okej. Min biljett är flexibel och jag ska kunna ändra så många gånger som mig behagar, och göra fyra stop overs utan att det ska kosta mig något. Det är därför jag köpte den dyra biljetten, annars hade jag kunnat komma undan på 7000 med ett annat företag men jag valde er för at ni har gott rykte och jag har flugit till London med er och varit nöjd (då flög jag dock en kort sträcka och behövde varken boka om något eller ringa till någon servicetelefon).
Jag ska inte behöva betala ytterligare på de 18 000 kronorna jag redan betalat för att göra de fyra stopp jag har rätt till. Jag vill även meddela er om att alla svenskar inte förstår norska om ni trodde det, det är inte samma språk. Jag vill även framhäva att när det gäller telefonservice är det ytterst viktigt att personen som tar emot ett samtal ska kunna förstå och kunna göra sig förstådd på det språk landet kräver, det ska gå relaivt snabbt och de ska veta vad de faktiskt håller på med, jag var tvungen att upprepa mitt bokningsnummer mer än en gång alla tre gångerna jag ringde. Jag ringde till Sverige, från Australien, för att jag ville sköta mina komplicerade ombokningar på mitt språk så att jag ska kunna säga exakt vad jag vill göra och för att jag ska förstå allt telefonisten säger. Vilket jag som kund hos er, som betalat en mindre förmögenhet för biljetten har rätt till. Behöver jag säga att jag gav upp och att min bokning fortfarande är samma, vilket inte passar mig.
Jag tycker att ni borde se över vilka ni sätter för att besvara samtal. Att tre gånger i rad komma till tre inkompetenta telefonister som inte förstår mig och som jag inte förstår borde inte få hända och är en skam för ett så stort företag som ni är. Att era anställda ska kunna relativt flytande svenska för att kunna ge utomordentlig service, och för att jag ska kunna slippa ett nervöst sammanbrot, är ett rimligt krav ni borde införa. De jobbar faktiskt i Sverige.
PS: Jag är absolut inte främmande för tanken att en flytande svensktalande man (eftersom de tenderar att ge bättre service) ringer upp mig och hjälper mig tilrätta.
väl rutet